{"id":17691,"date":"2023-01-25T14:40:39","date_gmt":"2023-01-25T13:40:39","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wfch\/?page_id=17691"},"modified":"2023-01-25T14:44:39","modified_gmt":"2023-01-25T13:44:39","slug":"ochrona-srodowiska-i-stopnia","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/kandydaci\/kierunki-studiow\/ochrona-srodowiska-i-stopnia\/","title":{"rendered":"Ochrona \u015brodowiska (studia I stopnia)"},"content":{"rendered":"\n

Charakterystyka kierunku studi\u00f3w<\/h3>\n\n\n\n

Studia I stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie podstawowej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz rozszerzonej wiedzy zakresu wybranych zagadnie\u0144 dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w I stopnia rozumie i umie analizowa\u0107 procesy dokonuj\u0105ce si\u0119 w przyrodzie oraz wp\u0142yw cz\u0142owieka na \u015brodowisko. <\/p>\n\n\n\n

Zna podstawowe procesy i problemy istotne dla ochrony \u015brodowiska oraz jest przygotowany do tego, aby kierowa\u0107 si\u0119 w swoich dzia\u0142aniach zasadami zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju. Posiada umiej\u0119tno\u015bci rozwi\u0105zywania problem\u00f3w zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji, a tak\u017ce pracy zespo\u0142owej. <\/p>\n\n\n\n

Absolwent zna j\u0119zyk obcy na poziomie bieg\u0142o\u015bci B2 Europejskiego Systemu Opisu Kszta\u0142cenia J\u0119zykowego Rady Europy oraz umie pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 j\u0119zykiem specjalistycznym z zakresu problematyki \u015brodowiskowej. Absolwent jest przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych i kontrolnych, instytucjach odpowiedzialnych za ochron\u0119 \u015brodowiska, przemy\u015ble, rolnictwie, drobnej wytw\u00f3rczo\u015bci, administracji oraz w szkolnictwie \u2013 po dodatkowym uko\u0144czeniu specjalno\u015bci nauczycielskiej (przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne). Absolwent jest tak\u017ce przygotowany do podj\u0119cia studi\u00f3w drugiego stopnia. <\/p>\n\n\n\n

Wyj\u0105tkowo\u015b\u0107 programu studi\u00f3w polega przede wszystkim na ich przyrodniczo-humanistycznym charakterze, kt\u00f3ry jest wyrazem przekonania, \u017ce ochrona \u015brodowiska powinna uwzgl\u0119dnia\u0107 nie tylko elementy przyrodniczo-techniczne, ale tak\u017ce humanistyczne, w szczeg\u00f3lno\u015bci etyczne i filozoficzno-przyrodnicze. W zwi\u0105zku z tym studenci kierunku maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 ca\u0142o\u015bciowego podej\u015bcia do zagadnie\u0144 zwi\u0105zanych z ochron\u0105 \u015brodowiska, w kt\u00f3rej czynnik ludzki wydaje si\u0119 by\u0107 kluczowy i trudny do przecenienia. <\/p>\n\n\n\n

Dodatkowymi atutami proponowanych studi\u00f3w s\u0105: (1) mo\u017cliwo\u015b\u0107 realizacji nauczycielskiego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, daj\u0105cego uprawnienia do nauczania w szkole podstawowej przedmiotu Przyroda; (2) mo\u017cliwo\u015b\u0107 uczestniczenia w zaj\u0119ciach w j. angielskim w ramach proponowanej oferty wyk\u0142ad\u00f3w monograficznych; (3) zaj\u0119cia terenowe prowadzone w kilku miejscach we wsp\u00f3\u0142pracy z innymi instytucjami; (4) ma\u0142e grupy \u0107wiczeniowe, umo\u017cliwiaj\u0105ce indywidualn\u0105 prac\u0119 ze studentem; (5) mo\u017cliwo\u015b\u0107 uczestniczenia w dodatkowych szkoleniach (np. GIS; Audytor wewn\u0119trzny systemu zarz\u0105dzania \u015brodowiskowego); (6) mo\u017cliwo\u015b\u0107 w\u0142\u0105czenia si\u0119 w badania naukowe prowadzone przez pracownik\u00f3w. \u00a0\u00a0\u00a0 \u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Koncepcja kszta\u0142cenia<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Studia I stopnia obejmuj\u0105 zasadnicze tre\u015bci z zakresu ochrony \u015brodowiska z uwzgl\u0119dnieniem jej aspektu przyrodniczego i aspektu humanistycznego. Realizowany program kszta\u0142cenia znajduje swoje odniesienie do Misji i Strategii Rozwoju UKSW, bowiem za jeden z priorytetowych kierunk\u00f3w i p\u0142aszczyzny bada\u0144 naukowych, kszta\u0142cenia kadr naukowych oraz student\u00f3w uznano: \u201eCz\u0142owiek i jego \u015brodowisko: \u015brodowisko naturalne i jego wp\u0142yw na \u017cycie cz\u0142owieka oraz wp\u0142yw dzia\u0142alno\u015bci ludzkiej na \u015brodowisko, zmiany klimatyczne, zagro\u017cenia \u015brodowiskowe dla \u017cycia i zdrowia cz\u0142owieka\u201d. <\/p>\n\n\n\n

Oferta edukacyjna na kierunku odpowiada tak\u017ce celom przyj\u0119tym we wspomnianym dokumencie, a w szczeg\u00f3lno\u015bci: zwi\u0119kszaniu liczby student\u00f3w zagranicznych; rozszerzaniu oferty kszta\u0142cenia w j\u0119zykach obcych; dostosowaniu program\u00f3w studi\u00f3w do bie\u017c\u0105cych i przysz\u0142ych trend\u00f3w rynkowych. Ponadto realizowana koncepcja kszta\u0142cenia nawi\u0105zuje do postulat\u00f3w mobilno\u015bci student\u00f3w i pracownik\u00f3w i wsp\u00f3\u0142pracy z biznesem, otoczeniem spo\u0142ecznym i instytucjonalnym. \u00a0\u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

\u00a0G\u0142\u00f3wne cele kszta\u0142cenia<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
    \n
  • uzyskanie wiedzy dotycz\u0105cej zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych i geologicznych zachodz\u0105cych w przyrodzie, a tak\u017ce proces\u00f3w biosfery, uwarunkowa\u0144 geologicznych, geomorfologicznych i klimatycznych funkcjonowania przyrody oraz zjawisk i proces\u00f3w meteorologicznych wraz z interpretacj\u0105 danych       <\/li>\n\n\n\n
  • uzyskanie wiedzy na temat rzeczywisto\u015bci przyrodniczej \u015bwiata jako zbioru warto\u015bci poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych       <\/li>\n\n\n\n
  • uzyskanie wiedzy o znaczeniu \u015brodowiska przyrodniczego dla funkcjonowania cz\u0142owieka oraz  o zwi\u0105zkach mi\u0119dzy \u015brodowiskiem i zdrowiem cz\u0142owieka, kultur\u0105 i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi       <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci pos\u0142ugiwania si\u0119 podstawowymi metodami matematycznymi i statystycznymi do opisu zjawisk przyrodniczych i analizy danych oraz przeprowadzania obserwacji i pomiar\u00f3w w terenie i w laboratorium       <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci interpretowania obserwacji oraz pomiar\u00f3w i na ich podstawie wyci\u0105gania poprawnych wniosk\u00f3w, a tak\u017ce stawiania poprawnych hipotez dotycz\u0105cych przyczyn zaistnia\u0142ych sytuacji opartych na logicznych przes\u0142ankach        <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci uk\u0142adania program\u00f3w nauczania z zakresu edukacji \u015brodowiskowej oraz pos\u0142ugiwania si\u0119 wiedz\u0105 z zakresu etyki w dzia\u0142alno\u015bci zwi\u0105zanej z ochron\u0105 \u015brodowiska       <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci porozumiewania si\u0119 p\u0142ynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem r\u00f3\u017cnych kana\u0142\u00f3w i technik komunikacyjnych w stopniu umo\u017cliwiaj\u0105cym swobodn\u0105 konwersacj\u0119 z obcokrajowcami na tematy og\u00f3lne oraz zwi\u0105zane ze studiowan\u0105 specjalno\u015bci\u0105       <\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie postawy promowania zasad ochrony \u015brodowiska oraz edukacji ekologicznej i zdrowotnej        <\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie postawy kierowania si\u0119 warto\u015bciami i zasadami zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju w gospodarce zasobami, a tak\u017ce podejmowania dzia\u0142a\u0144 na rzecz innych ludzi w trosce o ich wszechstronny rozw\u00f3j oraz o przysz\u0142e pokolenia       <\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie postawy gotowo\u015bci do podejmowania pracy wykazuj\u0105cej inicjatyw\u0119 i samodzielno\u015b\u0107 oraz do efektywnego wsp\u00f3\u0142dzia\u0142ania w pracy zespo\u0142owej i pe\u0142nienia w niej r\u00f3\u017cnych r\u00f3l<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n

    Zapotrzebowanie spo\u0142eczno-gospodarcze<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    Mimo stosunkowo du\u017cej liczby kierunk\u00f3w studi\u00f3w z Ochrony \u015arodowiska w Polsce istnieje wci\u0105\u017c zauwa\u017calne zapotrzebowanie rynku pracy na wykwalifikowane osoby mog\u0105ce podejmowa\u0107 zadania zwi\u0105zane z szeroko rozumian\u0105 ochron\u0105 \u015brodowiska w instytucjach administracji publicznej, przedsi\u0119biorstwach i edukacji. <\/p>\n\n\n\n

    O s\u0142uszno\u015bci tej oceny, mo\u017cliwo\u015bciach zatrudnienia absolwent\u00f3w i ich konkurencyjno\u015bci na rynku pracy\u00a0 \u015bwiadcz\u0105 wyniki finansowe uzyskiwane przez absolwent\u00f3w kierunku, kt\u00f3re wg danych z systemu ELA lokuj\u0105 ich na do\u015b\u0107 wysokich miejscach w stosunku do absolwent\u00f3w tego kierunku z innych uczelni zar\u00f3wno gdy chodzi o \u015brednie miesi\u0119czne wynagrodzenie w\u015br\u00f3d pracuj\u0105cych w okresie pierwszego roku od uzyskania dyplomu, jak i w kryterium niskiego ryzyka bycia bezrobotnym. Opini\u0119 te potwierdzaj\u0105 interesariusze zewn\u0119trzni.\u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

    Zwi\u0105zek z badaniami naukowymi<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    Wyniki prowadzonych bada\u0144 wykorzystywane s\u0105 w procesie dydaktycznym, a ich efekty w\u0142\u0105czane s\u0105 szczeg\u00f3lnie w tre\u015bci merytoryczne wyk\u0142ad\u00f3w monograficznych, zaj\u0119\u0107 terenowych, seminari\u00f3w dyplomowych i konwersatori\u00f3w, a tak\u017ce prezentowane na konferencjach naukowych organizowanych na UKSW, w kt\u00f3rych uczestnicz\u0105 studenci kierunku. <\/p>\n\n\n\n

    Najlepsi studenci zapraszani s\u0105 do udzia\u0142u w badaniach realizowanych przez pracownik\u00f3w oraz maj\u0105 okazj\u0119 do realizacji swoich naukowych zainteresowa\u0144 w ramach dzia\u0142alno\u015bci Ko\u0142a Naukowego Przyrodnik\u00f3w w jednej z trzech sekcji. Studenci anga\u017cowani s\u0105 tak\u017ce w organizacj\u0119 konferencji i spotka\u0144 naukowych.<\/p>\n\n\n\n

    \u00a0\u00a0<\/small><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Charakterystyka kierunku studi\u00f3w Studia I stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie podstawowej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz rozszerzonej wiedzy zakresu wybranych zagadnie\u0144 dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w I stopnia rozumie i umie analizowa\u0107 procesy dokonuj\u0105ce si\u0119 w przyrodzie oraz wp\u0142yw cz\u0142owieka na \u015brodowisko. Zna podstawowe procesy i problemy istotne dla ochrony \u015brodowiska […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":0,"parent":17535,"menu_order":3,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-17691","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17691","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17691"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17691\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17693,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17691\/revisions\/17693"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17535"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17691"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}