{"id":17694,"date":"2023-01-25T14:45:16","date_gmt":"2023-01-25T13:45:16","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wfch\/?page_id=17694"},"modified":"2023-01-25T14:47:01","modified_gmt":"2023-01-25T13:47:01","slug":"ochrona-srodowiska-studia-ii-stopnia","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/kandydaci\/kierunki-studiow\/ochrona-srodowiska-studia-ii-stopnia\/","title":{"rendered":"Ochrona \u015brodowiska (studia II stopnia)"},"content":{"rendered":"\n
Studia II stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie rozszerzonej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz pog\u0142\u0119bionej wiedzy z zakresu wybranych zagadnie\u0144 szczeg\u00f3\u0142owych dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w II stopnia posiada rozszerzon\u0105 \u2013 w stosunku do studi\u00f3w pierwszego stopnia \u2013 wiedz\u0119 z zakresu nauk filozoficznych i nauk przyrodniczych oraz wybranych zagadnie\u0144 z zakresu nauk o \u015brodowisku, nauk technicznych, nauk rolniczych lub le\u015bnych, o planowaniu przestrzennym i metodyce bada\u0144 \u015brodowiskowych, oraz wykazuje si\u0119 bieg\u0142o\u015bci\u0105 w wybranej specjalno\u015bci. <\/p>\n\n\n\n
Dysponuje wiedz\u0105, umiej\u0119tno\u015bciami i kompetencjami spo\u0142ecznymi pozwalaj\u0105cymi na samodzielne rozwi\u0105zywanie problem\u00f3w z zakresu ochrony \u015brodowiska w uj\u0119ciu lokalnym, regionalnym, krajowym i globalnym \u2013 r\u00f3wnie\u017c w niestandardowych sytuacjach \u2013 a tak\u017ce umie wydawa\u0107 opinie na podstawie uzyskanych informacji z zachowaniem zasad prawnych, ekonomicznych i etycznych. Potrafi porozumiewa\u0107 si\u0119 w sprawach ochrony \u015brodowiska zar\u00f3wno ze specjalistami, jak i niespecjalistami, a tak\u017ce organizowa\u0107 prac\u0119 grupow\u0105 i kierowa\u0107 prac\u0105 zespo\u0142\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n
Posiada tak\u017ce umiej\u0119tno\u015bci umo\u017cliwiaj\u0105ce podj\u0119cie pracy w instytutach badawczych, instytucjach zintegrowanego zarz\u0105dzania oraz ochrony \u015brodowiska, przemy\u015ble, rolnictwie, administracji pa\u0144stwowej i samorz\u0105dowej. Absolwent ma wpojone nawyki ustawicznego kszta\u0142cenia i rozwoju zawodowego. Wyr\u00f3\u017cniaj\u0105cy si\u0119 absolwent powinien by\u0107 przygotowany do podejmowania wyzwa\u0144 naukowo-badawczych i podj\u0119cia studi\u00f3w doktoranckich. Wyj\u0105tkowo\u015b\u0107 programu studi\u00f3w polega przede wszystkim na ich przyrodniczo-humanistycznym charakterze, kt\u00f3ry jest wyrazem przekonania, \u017ce ochrona \u015brodowiska powinna uwzgl\u0119dnia\u0107 nie tylko elementy przyrodniczo-techniczne, ale tak\u017ce humanistyczne, w szczeg\u00f3lno\u015bci etyczne i filozoficzno-przyrodnicze. <\/p>\n\n\n\n
W zwi\u0105zku z tym studenci kierunku maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 ca\u0142o\u015bciowego podej\u015bcia do zagadnie\u0144 zwi\u0105zanych z ochron\u0105 \u015brodowiska, w kt\u00f3rej czynnik ludzki wydaje si\u0119 by\u0107 kluczowy i trudny do przecenienia. Dodatkowymi atutami proponowanych studi\u00f3w s\u0105: (1) mo\u017cliwo\u015b\u0107 realizacji nauczycielskiego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, daj\u0105cego uprawnienia do nauczania w szkole podstawowej przedmiotu Przyroda; (2) mo\u017cliwo\u015b\u0107 uczestniczenia w zaj\u0119ciach w j. angielskim w ramach proponowanej oferty wyk\u0142ad\u00f3w monograficznych; (3) zaj\u0119cia terenowe prowadzone w kilku miejscach we wsp\u00f3\u0142pracy z innymi instytucjami; (4) ma\u0142e grupy \u0107wiczeniowe, umo\u017cliwiaj\u0105ce indywidualn\u0105 prace ze studentem; (5) mo\u017cliwo\u015b\u0107 uczestniczenia w dodatkowych szkoleniach (np. GIS; Audytor wewn\u0119trzny systemu zarz\u0105dzania \u015brodowiskowego); (6) mo\u017cliwo\u015b\u0107 w\u0142\u0105czenia si\u0119 w badania naukowe prowadzone przez pracownik\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n
Studia II stopnia daj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 poszerzenia wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i kompetencji spo\u0142ecznych z zakresu ochrony \u015brodowiska, w ramach realizacji jednego z trzech profili: 1) „Polityka zgodno\u015bci w zarz\u0105dzaniu \u015brodowiskiem”; 2) „Monitoring \u015brodowiskowy”; 3) „Sustainability Studies” (SuSt \u2013 profil w j. angielskim). Realizowany program kszta\u0142cenia znajduje swoje odniesienie do Misji i Strategii Rozwoju UKSW, bowiem za jeden z priorytetowych kierunk\u00f3w i p\u0142aszczyzny bada\u0144 naukowych, kszta\u0142cenia kadr naukowych oraz student\u00f3w uznano: \u201eCz\u0142owiek i jego \u015brodowisko: \u015brodowisko naturalne i jego wp\u0142yw na \u017cycie cz\u0142owieka oraz wp\u0142yw dzia\u0142alno\u015bci ludzkiej na \u015brodowisko, zmiany klimatyczne, zagro\u017cenia \u015brodowiskowe dla \u017cycia i zdrowia cz\u0142owieka\u201d. <\/p>\n\n\n\n
Oferta edukacyjna na kierunku Ochrona \u015arodowiska odpowiada tak\u017ce celom przyj\u0119tym we wspomnianym dokumencie, a w szczeg\u00f3lno\u015bci: zwi\u0119kszaniu liczby student\u00f3w zagranicznych; rozszerzaniu oferty kszta\u0142cenia w j\u0119zykach obcych; dostosowaniu program\u00f3w studi\u00f3w do bie\u017c\u0105cych i przysz\u0142ych trend\u00f3w rynkowych. Ponadto realizowana koncepcja kszta\u0142cenia nawi\u0105zuje do postulat\u00f3w mobilno\u015bci student\u00f3w i pracownik\u00f3w i wsp\u00f3\u0142pracy z biznesem, otoczeniem spo\u0142ecznym i instytucjonalnym. \u00a0<\/p>\n\n\n\n
Mimo stosunkowo du\u017cej liczby kierunk\u00f3w studi\u00f3w z Ochrony \u015arodowiska w Polsce istnieje wci\u0105\u017c zauwa\u017calne zapotrzebowanie rynku pracy na wykwalifikowane osoby mog\u0105ce podejmowa\u0107 zadania zwi\u0105zane z szeroko rozumian\u0105 ochron\u0105 \u015brodowiska w instytucjach administracji publicznej, przedsi\u0119biorstwach i edukacji. <\/p>\n\n\n\n
O s\u0142uszno\u015bci tej oceny, mo\u017cliwo\u015bciach zatrudnienia absolwent\u00f3w i ich konkurencyjno\u015bci na rynku pracy\u00a0 \u015bwiadcz\u0105 wyniki finansowe uzyskiwane przez absolwent\u00f3w kierunku, kt\u00f3re wg danych z systemu ELA lokuj\u0105 ich na do\u015b\u0107 wysokich miejscach w stosunku do absolwent\u00f3w tego kierunku z innych uczelni, zar\u00f3wno gdy chodzi o \u015brednie miesi\u0119czne wynagrodzenie w\u015br\u00f3d pracuj\u0105cych w okresie pierwszego roku od uzyskania dyplomu, jak i w kryterium niskiego ryzyka bycia bezrobotnym. Opini\u0119 t\u0119 potwierdzaj\u0105 interesariusze zewn\u0119trzni.\u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Wyniki prowadzonych bada\u0144 wykorzystywane s\u0105 w procesie dydaktycznym, a ich efekty w\u0142\u0105czane s\u0105 szczeg\u00f3lnie w tre\u015bci merytoryczne wyk\u0142ad\u00f3w monograficznych, zaj\u0119\u0107 terenowych, seminari\u00f3w dyplomowych i konwersatori\u00f3w, a tak\u017ce prezentowane na konferencjach naukowych organizowanych na UKSW, w kt\u00f3rych uczestnicz\u0105 studenci kierunku. Najlepsi studenci zapraszani s\u0105 do udzia\u0142u w badaniach realizowanych przez pracownik\u00f3w oraz maj\u0105 okazj\u0119 do realizacji swoich naukowych zainteresowa\u0144 w ramach dzia\u0142alno\u015bci Ko\u0142a Naukowego Przyrodnik\u00f3w w jednej z trzech sekcji. Studenci anga\u017cowani s\u0105 tak\u017ce w organizacj\u0119 konferencji i spotka\u0144 naukowych.<\/p>\n\n\n\n
<\/small><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Charakterystyka kierunku studi\u00f3w Studia II stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie rozszerzonej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz pog\u0142\u0119bionej wiedzy z zakresu wybranych zagadnie\u0144 szczeg\u00f3\u0142owych dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w II stopnia posiada rozszerzon\u0105 \u2013 w stosunku do studi\u00f3w pierwszego stopnia \u2013 wiedz\u0119 z zakresu nauk filozoficznych i nauk przyrodniczych oraz wybranych zagadnie\u0144 […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":0,"parent":17535,"menu_order":4,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-17694","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17694","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17694"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17694\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17696,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17694\/revisions\/17696"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17535"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17694"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}