{"id":17697,"date":"2023-01-25T14:47:17","date_gmt":"2023-01-25T13:47:17","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wfch\/?page_id=17697"},"modified":"2023-01-25T14:49:53","modified_gmt":"2023-01-25T13:49:53","slug":"psychologia-studia-jednolite-magisterskie","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/kandydaci\/kierunki-studiow\/psychologia-studia-jednolite-magisterskie\/","title":{"rendered":"Psychologia (studia jednolite magisterskie)"},"content":{"rendered":"\n

Charakterystyka kierunku studi\u00f3w<\/h3>\n\n\n\n

Jednolite studia magisterskie umo\u017cliwiaj\u0105 uzyskanie wiedzy og\u00f3lnej z zakresu psychologii oraz pog\u0142\u0119bionej wiedzy szczeg\u00f3\u0142owej z wybranych zagadnie\u0144 psychologicznych, a tak\u017ce umiej\u0119tno\u015bci wykorzystania jej w pracy zawodowej z zachowaniem zasad prawnych i etycznych. Absolwent posiada wiedz\u0119 i rozumie na czym polega odmienno\u015b\u0107 interpretacji zachowa\u0144 cz\u0142owieka z r\u00f3\u017cnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-spo\u0142ecznej, humanistycznej). <\/p>\n\n\n\n

Jest w stanie szczeg\u00f3\u0142owo analizowa\u0107 i interpretowa\u0107 r\u00f3\u017cne procesy psychiczne i emocjonalne, a tak\u017ce analizowa\u0107 i interpretowa\u0107 rol\u0119 czynnik\u00f3w sprzyjaj\u0105cych zachowaniom zdrowotnym, uzale\u017cnieniom, zapobiegaj\u0105cym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie proces\u00f3w psychicznych. <\/p>\n\n\n\n

Absolwent zna wybrane metody i narz\u0119dzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej. Rozumie i posiada wiedz\u0119 na temat nowoczesnej metodologii bada\u0144 bazuj\u0105cej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii. Posiada umiej\u0119tno\u015bci w doborze narz\u0119dzi diagnostycznych oraz technik badawczych Absolwent potrafi zastosowa\u0107 odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz oceni\u0107 warto\u015b\u0107 stosownych technik badawczych. <\/p>\n\n\n\n

Potrafi dobra\u0107 techniki i sposoby pomocy psychologicznej dla danych form dysfunkcyjnych. Jest w stanie dobra\u0107 odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburze\u0144 psychoneurologicznych, osobowo\u015bci, sprawno\u015bci innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje warto\u015bci, postawy religijne), zdolno\u015bci adaptacyjnych oraz funkcjonowania w r\u00f3\u017cnych relacjach spo\u0142ecznych. <\/p>\n\n\n\n

Absolwent posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. Jest merytorycznie przygotowany do pracy w na stanowisku psychologa m.in. w s\u0142u\u017cbie zdrowia, pomocy spo\u0142ecznej, poradnictwie zawodowym, plac\u00f3wkach wychowawczych, opieku\u0144czych, resocjalizacyjnych oraz wszystkich tych instytucjach, w kt\u00f3rych zachodzi potrzeba diagnozy lub poradnictwa psychologicznego. Jest w stanie organizowa\u0107 szkolenia prezentuj\u0105ce problemy psychologiczne (m.in. analizowa\u0107 zagadnienia zdrowia, patologii, stresu). Prawid\u0142owo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne zwi\u0105zane z wykonywaniem zawodu psychologa.<\/p>\n\n\n\n

Koncepcja kszta\u0142cenia<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Pierwsze trzy lata studi\u00f3w obejmuj\u0105 przedmioty realizowane przez wszystkich student\u00f3w kierunku. Poszczeg\u00f3lne przedmioty zosta\u0142y w\u0142\u0105czone w tematyczne modu\u0142y zaj\u0119\u0107, w ramach kt\u00f3rych student uzyskuje przygotowanie z zakresu: podstawowych umiej\u0119tno\u015bci akademickich i psychologicznych; biologicznych podstaw psychologii; humanistycznego i spo\u0142ecznego kontekstu psychologii; metodologii og\u00f3lnej i statystyki; psychologii spo\u0142ecznej; r\u00f3\u017cnic indywidualnych; proces\u00f3w poznawczych; emocji i motywacji; psychologii osobowo\u015bci; psychopatologii; psychologii mi\u0119dzykulturowej; psychologii religijno\u015bci i duchowo\u015bci; psychologii wychowawczej; psychologii ma\u0142\u017ce\u0144stwa i rodziny. <\/p>\n\n\n\n

Program studi\u00f3w w semestrach 7-10 realizowany jest w ramach jednej ze specjalno\u015bci: Psychologia kliniczna i psychoterapia; Psychologia pracy i organizacji; Psychologia wspomagania rozwoju; Psychologia s\u0105dowa i penitencjarna. Dodatkowo studenci mog\u0105 tak\u017ce odby\u0107 nauczycielskie przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne. Realizowany program kszta\u0142cenia posiada swoje odniesienie do Misji i Strategii Rozwoju UKSW, bowiem za priorytetowe kierunki i p\u0142aszczyzny bada\u0144 naukowych, kszta\u0142cenia kadr naukowych oraz student\u00f3w uznano m.in.: \u201eCz\u0142owiek jako warto\u015b\u0107; godno\u015b\u0107 osobowa Cz\u0142owieka\u201d, \u201eCz\u0142owiek jako podmiot kultury: tw\u00f3rczo\u015b\u0107 ludzka we wszelkich wymiarach i jej funkcje kulturotw\u00f3rcze\u201d, \u201eCz\u0142owiek a dobro wsp\u00f3lne\u201d. <\/p>\n\n\n\n

Oferta edukacyjna na kierunku odpowiada tak\u017ce celom przyj\u0119tym we wspomnianym dokumencie, a w szczeg\u00f3lno\u015bci: zwi\u0119kszaniu liczby student\u00f3w zagranicznych; rozszerzaniu oferty kszta\u0142cenia w j\u0119zykach obcych; dostosowaniu program\u00f3w studi\u00f3w do bie\u017c\u0105cych i przysz\u0142ych trend\u00f3w rynkowych. Ponadto realizowana koncepcja kszta\u0142cenia nawi\u0105zuje do postulat\u00f3w mobilno\u015bci student\u00f3w i pracownik\u00f3w oraz wsp\u00f3\u0142pracy z biznesem, otoczeniem spo\u0142ecznym i instytucjonalnym. <\/p>\n\n\n\n

Program kszta\u0142cenia na kierunku nawi\u0105zuje tak\u017ce do Misji i Strategii Rozwoju WFCh, w kt\u00f3rej jest mowa o: umi\u0119dzynarodowieniu procesu kszta\u0142cenia poprzez systematyczne zwi\u0119kszanie oferty zaj\u0119\u0107 w j\u0119zykach kongresowych oraz wspieranie mobilno\u015bci student\u00f3w i nauczycieli akademickich; kszta\u0142towaniu sylwetki absolwenta Wydzia\u0142u w ramach poszczeg\u00f3lnych kierunk\u00f3w studi\u00f3w, w tym: kszta\u0142towaniu wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i kompetencji osobowo\u015bciowych zgodnych z oczekiwaniami spo\u0142ecznymi, rynku pracy; indywidualizacji procesu kszta\u0142cenia poprzez uelastycznienie program\u00f3w kszta\u0142cenia.<\/p>\n\n\n\n

\u00a0G\u0142\u00f3wne cele kszta\u0142cenia<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
    \n
  • uzyskanie wiedzy na temat roli proces\u00f3w psychicznych oraz praw ich rozwoju<\/li>\n\n\n\n
  • uzyskanie wiedzy z zakresu metod interpretacji zmienno\u015bci zachowa\u0144 jednostkowych w kontek\u015bcie spo\u0142ecznym i w zale\u017cno\u015bci od zr\u00f3\u017cnicowanych struktur, instytucji i interakcji spo\u0142ecznych       <\/li>\n\n\n\n
  • uzyskanie wiedzy o znaczeniu stresu, kryzys\u00f3w, konflikt\u00f3w w \u017cyciu cz\u0142owieka oraz wiedzy na temat zapobiegania i przeciwdzia\u0142ania tym zjawiskom       <\/li>\n\n\n\n
  • uzyskanie wiedzy dotycz\u0105cej analizowania i interpretowania czynnik\u00f3w sprzyjaj\u0105cych zachowaniom zdrowotnym, uzale\u017cnieniom, oraz zapobiegania potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie proces\u00f3w psychicznych   <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci tworzenia opinii i s\u0105d\u00f3w na temat warto\u015bci r\u00f3\u017cnych podej\u015b\u0107 i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowa\u0144 ludzkich       <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci rozpoznawania problem\u00f3w specyficznych dla r\u00f3\u017cnych form uzale\u017cnienia oraz udzielania odpowiedniej pomocy psychologicznej       <\/li>\n\n\n\n
  • nabycie umiej\u0119tno\u015bci planowania i przeprowadzania oddzia\u0142ywania psychoprofilaktycznego i psychoedukacyjnego       <\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie kompetencji do organizowania szkole\u0144 prezentuj\u0105cych problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnie\u0144 psychologicznych<\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie kompetencji do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej       <\/li>\n\n\n\n
  • wykszta\u0142cenie kompetencji sprzyjaj\u0105cych otwarto\u015bci i wchodzeniu w relacje z innymi osobami              <\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n

    Zapotrzebowanie spo\u0142eczno-gospodarcze<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    Z uwagi na zachodz\u0105ce we wsp\u00f3\u0142czesnym spo\u0142ecze\u0144stwie dynamiczne zjawiska i procesy dotycz\u0105ce sfery psychicznej cz\u0142owieka istnieje stale zwi\u0119kszaj\u0105ca si\u0119 potrzeba kszta\u0142cenia os\u00f3b mog\u0105cych odpowiedzie\u0107 dzi\u0119ki posiadanej wiedzy, umiej\u0119tno\u015bciom i kompetencjom na aktualne wyzwania natury psychologicznej. Osoby te mog\u0105 by\u0107 zatrudniane na stanowisku psychologa m.in. w s\u0142u\u017cbie zdrowia, pomocy spo\u0142ecznej, poradnictwie zawodowym, plac\u00f3wkach wychowawczych, opieku\u0144czych, resocjalizacyjnych oraz wszystkich tych instytucjach, w kt\u00f3rych zachodzi potrzeba diagnozy lub poradnictwa psychologicznego. Ponadto, dzi\u0119ki uko\u0144czonym studiom na kierunku, posiadaj\u0105 one niezb\u0119dna wiedz\u0119, umiej\u0119tno\u015bci i kompetencje, stanowi\u0105ce podstaw\u0119 do dalszej, specjalistycznej edukacji psychologicznej w zakresie m.in.: psychoterapii, bran\u017cowej pomocy psychologicznej, coachingu, trenerstwa rozwoju osobistego, pracy naukowej zwi\u0105zanej z psychologi\u0105. Rynek pracy dla absolwent\u00f3w kierunku obejmuje bardzo liczne i r\u00f3\u017cnorodne miejsca i formy zatrudnienia, wyznaczone przez wielorakie potrzeby spo\u0142eczne, charakteryzuje si\u0119 stabilno\u015bci\u0105 zatrudnienia oraz stosunkowo wysokimi zarobkami. Popularno\u015b\u0107 psychologii w spo\u0142ecze\u0144stwie oraz wzrastaj\u0105ca \u015bwiadomo\u015b\u0107 donios\u0142o\u015bci tej problematyki sprzyja zainteresowaniu kandydat\u00f3w na studia psychologi\u0105 oraz sprawia, \u017ce pracodawcy poszukuj\u0105 pracownik\u00f3w, kt\u00f3rzy mog\u0105 okaza\u0107 si\u0119 przydatni i kompetentni w zakresie zagadnie\u0144 psychologicznych w zwi\u0105zku z m.in.: zapotrzebowaniem na rozmaite szkolenia i kursy z zakresu r\u00f3\u017cnych praktycznych aspekt\u00f3w psychologii; po\u017c\u0105dan\u0105 sta\u0142\u0105 obecno\u015bci\u0105 lub wsp\u00f3\u0142prac\u0105 psychologa tak\u017ce z instytucjami niezajmuj\u0105cymi si\u0119 bezpo\u015brednio problematyk\u0105 psychologiczn\u0105; u\u017cyteczno\u015bci\u0105 i skuteczno\u015bci\u0105 psychologii w rozmaitych obszarach aktywno\u015bci spo\u0142ecznej, np. w biznesie, w wojskowo\u015bci i w sporcie.<\/p>\n\n\n\n

    Zwi\u0105zek z badaniami naukowymi<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    Wyniki prowadzonych bada\u0144 wykorzystywane s\u0105 w procesie dydaktycznym, a ich efekty w\u0142\u0105czane s\u0105 szczeg\u00f3lnie w tre\u015bci merytoryczne wyk\u0142ad\u00f3w monograficznych, seminari\u00f3w i \u0107wicze\u0144, a tak\u017ce prezentowane na konferencjach naukowych, w kt\u00f3rych uczestnicz\u0105 studenci kierunku. Najlepsi studenci zapraszani s\u0105 do udzia\u0142u w badaniach realizowanych przez pracownik\u00f3w prowadz\u0105cych zaj\u0119cia na kierunku. Tematyka prac dyplomowych jest zwi\u0105zana z badaniami realizowanymi przez pracownik\u00f3w prowadz\u0105cych zaj\u0119cia dydaktyczne.<\/p>\n\n\n\n

      <\/small><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Charakterystyka kierunku studi\u00f3w Jednolite studia magisterskie umo\u017cliwiaj\u0105 uzyskanie wiedzy og\u00f3lnej z zakresu psychologii oraz pog\u0142\u0119bionej wiedzy szczeg\u00f3\u0142owej z wybranych zagadnie\u0144 psychologicznych, a tak\u017ce umiej\u0119tno\u015bci wykorzystania jej w pracy zawodowej z zachowaniem zasad prawnych i etycznych. Absolwent posiada wiedz\u0119 i rozumie na czym polega odmienno\u015b\u0107 interpretacji zachowa\u0144 cz\u0142owieka z r\u00f3\u017cnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-spo\u0142ecznej, humanistycznej). […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":0,"parent":17535,"menu_order":5,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-17697","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17697","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17697"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17697\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17699,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17697\/revisions\/17699"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17535"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17697"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}