{"id":17955,"date":"2023-01-26T16:19:24","date_gmt":"2023-01-26T15:19:24","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wfch\/?page_id=17955"},"modified":"2023-01-26T16:19:55","modified_gmt":"2023-01-26T15:19:55","slug":"historia","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/instytuty\/instytut-filozofii\/katedra-etyki\/historia\/","title":{"rendered":"Historia"},"content":{"rendered":"\n
Pierwszy etap rozwoju Katedry Etyki <\/strong>jest zwi\u0105zany z dzia\u0142alno\u015bci\u0105 ks. prof. dr. hab. Tadeusza \u015alipki<\/strong> (1918\u20132015), kt\u00f3ry by\u0142 pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie w latach 1965\u20131989. Wypracowa\u0142 on sp\u00f3jny system wsp\u00f3\u0142czesnej etyki chrze\u015bcija\u0144skiej, kt\u00f3ry zosta\u0142 zbudowany zasadniczo na fundamencie filozofii tomistycznej. Do najwa\u017cniejszych fakt\u00f3w moralnych, zwi\u0105zanych z ludzk\u0105 egzystencj\u0105, \u015alipko zalicza\u0142 d\u0105\u017cenie do celu oraz \u015bwiadome prze\u017cycie warto\u015bci, powinno\u015bci i s\u0105d\u00f3w sumienia. Z jednej strony, jego badania filozoficzne mia\u0142y charakter personalistyczny i uwzgl\u0119dnia\u0142y niekt\u00f3re tre\u015bci o charakterze teologicznym, z drugiej \u2013 akcentowa\u0142y konkretne do\u015bwiadczenie moralne cz\u0142owieka, uwzgl\u0119dnia\u0142y obecny rozw\u00f3j nauk szczeg\u00f3\u0142owych oraz podejmowa\u0142y dialog z r\u00f3\u017cnymi nurtami my\u015bli wsp\u00f3\u0142czesnej. Od 2016 r. na Akademii Ignatianum w Krakowie istnieje Centrum Etyki Chrze\u015bcija\u0144skiej im. Tadeusza \u015alipki SJ. Dyrektorem tej jednostki jest prof. UKSW dr hab. Ewa Podrez. \u015alipko opublikowa\u0142 m.in. nast\u0119puj\u0105ce ksi\u0105\u017cki<\/strong>: \u201eZagadnienie godziwej obrony sekretu\u201d (1968); \u201eEtyczny problem samob\u00f3jstwa\u201d (1970); \u201eZarys etyki og\u00f3lnej\u201d (1984); \u201eZarys etyki szczeg\u00f3\u0142owej\u201d, t. I: \u201eEtyka osobowa\u201d, t. II: \u201eEtyka spo\u0142eczna\u201d (1982); \u201eKara \u015bmierci z teologicznego i filozoficznego punktu widzenia (2000); \u201eHistoria etyki w zarysie\u201d (2010); \u201eSpacerem po etyce\u201d (2010); \u201eBioetyka. Najwa\u017cniejsze problemy\u201d (2012).<\/p>\n\n\n\n W latach 1992\u20132010 <\/strong>pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Katedrze Etyki by\u0142 ks. prof. dr hab. Zbigniew Sare\u0142o<\/strong> (1949\u2013). W obszarze jego zainteresowa\u0144 badawczych znajdowa\u0142a si\u0119 problematyka metaetyczna, etyka spo\u0142ecznego komunikowania, filozofia postmodernistyczna i feministyczna, etyka \u017cycia gospodarczego. Interesowa\u0142 si\u0119 przemianami kulturowymi we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie i poszukiwaniem takich dr\u00f3g argumentacyjnych, kt\u00f3re pozwoli\u0142yby skutecznie promowa\u0107 autentyczne warto\u015bci moralne. Jednym z jego najwa\u017cniejszych obszar\u00f3w badawczych by\u0142a analiza moralno\u015bci i religii w kontek\u015bcie antropologii transcendentalnej Karla Rahnera. Sare\u0142o jest autorem lub redaktorem m.in. nast\u0119puj\u0105cych publikacji ksi\u0105\u017ckowych<\/strong>: \u201eDonios\u0142o\u015b\u0107 do\u015bwiadczenia religijnego. Studium teologiczno-moralne w \u015bwietle transcendentalnej antropologii K. Rahnera\u201d (1992); (red.) \u201ePostmodernizm. Wyzwania dla chrze\u015bcija\u0144stwa\u201d (1995); (red.) \u201eMoralno\u015b\u0107 i etyka w ponowoczesno\u015bci\u201d (1996)\u201d; (red.) \u201eEtyka w szkole. Jak naucza\u0107\u201d (1997); \u201ePostmodernizm w pigu\u0142ce\u201d (1998); \u201eMedia w s\u0142u\u017cbie osoby: etyka spo\u0142ecznego komunikowania\u201d (2000).<\/p>\n\n\n\n W latach 1995\u20132018 <\/strong>pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Katedrze Etyki oraz w Katedrze Etyki Wsp\u00f3\u0142czesnej by\u0142 ks. prof. dr hab. Ryszard Mo\u0144<\/strong> (1951\u2013). Jego zainteresowania badawcze dotyczy\u0142y etyki wsp\u00f3\u0142czesnej, g\u0142\u00f3wnie francuskiej (P. Ricoeur, V. Jank\u00e9l\u00e9vitch, E. L\u00e9vinas, M. Henry, A. Badiou, M. Canto-Sperber) oraz angielskoj\u0119zycznej (J. Rawls, D. Parfit, J. Griffin, A. MacIntyre, B. Williams, M. Nussbaum). W swoich opracowaniach podejmowa\u0142 problemy zwi\u0105zane z powinno\u015bci\u0105, warto\u015bciami, normatywno\u015bci\u0105, podmiotowo\u015bci\u0105, etyk\u0105 przekona\u0144, relacjami mi\u0119dzyludzkimi, prawami cz\u0142owieka, metaetyk\u0105, wolno\u015bci\u0105, odpowiedzialno\u015bci\u0105, teori\u0105 narracji, etycznym wymiarem performatyki. Mo\u0144 jest autorem lub wsp\u00f3\u0142autorem m.in. nast\u0119puj\u0105cych monografii<\/strong>: \u201eOdpowiedzialno\u015b\u0107 fundamentem ludzkiej podmiotowo\u015bci? Potrzeba i mo\u017cliwo\u015bci koncepcji E. L\u00e9vinasa\u201d (1999); \u201eWarto czy nale\u017cy? Studium na temat istoty i \u017ar\u00f3de\u0142 normatywno\u015bci\u201d (2011); \u201eFenom\u00e9n kr\u00e1sy v reflexii rusk\u00e9ho a slovansk\u00e9ho myslenia 20. Storo\u010dia (2011, z: H. Hrehov\u00e1, P. Rusn\u00e1k); \u201eO normatywno\u015bci w etyce\u201d (2015, z: P. Duchli\u0144ski, A. Kobyli\u0144ski, E. Podrez); \u201eInspiracje chrze\u015bcija\u0144skie w etyce\u201d (2016, z: P. Duchli\u0144ski, A. Kobyli\u0144ski, E. Podrez); \u201eEtyka a fenomen \u017cycia\u201d (2017, z: P. Duchli\u0144ski, A. Kobyli\u0144ski, E. Podrez); \u201eEtyka a problem nihilizmu\u201d (2019, z: P. Duchli\u0144ski, A. Kobyli\u0144ski, E. Podrez).<\/p>\n\n\n\n Z Katedr\u0105 Etyki, Katedr\u0105 Historii Etyki lub Katedr\u0105 Etyki Wsp\u00f3\u0142czesnej<\/strong> w Instytucie Filozofii UKSW\/ATK byli tak\u017ce zwi\u0105zani nast\u0119puj\u0105cy pracownicy naukowo-dydaktyczni: ks. dr Tadeusz Biesaga od 1988 do 1996; dr Zdzis\u0142awa Kobyli\u0144ska w latach 1994\u20132001; dr Krzysztof Wroczy\u0144ski od 1996 do 2003; dr Janina Jezierska w latach 1996\u20132004; ks. dr hab. Ryszard Otowicz od 1998 do 1999; ks. dr S\u0142awomir Szczepaniak w latach 2000\u20132009; ks. dr Henryk Niemiec od 2003 do 2011; dr Sabina Zalewska w latach 2003\u20132018; dr Wanda Kami\u0144ska od 2005 do 2014.<\/p>\n\n\n\n W latach 1993\u20132009<\/strong> na Wydziale Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej UKSW\/ATK istnia\u0142o Wy\u017csze Zawodowe Studium Etyki. W ramach tej jednostki organizacyjnej by\u0142y prowadzone trzyletnie studia stacjonarne pierwszego stopnia. W tym okresie pracownicy Katedry Etyki, Katedry Historii Etyki i Katedry Etyki Wsp\u00f3\u0142czesnej prowadzili zaj\u0119cia dla student\u00f3w studi\u00f3w magisterskich drugiego stopnia oraz dla student\u00f3w studi\u00f3w licencjackich pierwszego stopnia.<\/p>\n\n\n\n W sensie pewnej tradycji intelektualnej i ci\u0105g\u0142o\u015bci historycznej<\/strong> Katedra Etyki kontynuuje badania naukowe dotycz\u0105ce problematyki etycznej w wymiarze filozoficznym, prowadzone w przesz\u0142o\u015bci na wydzia\u0142ach teologicznych Uniwersytetu Jagiello\u0144skiego i Uniwersytetu Warszawskiego. W 1954 r., po zlikwidowaniu tych wydzia\u0142\u00f3w przez w\u0142adze komunistyczne, powsta\u0142a Akademia Teologii Katolickiej oraz Chrze\u015bcija\u0144ska Akademia Teologiczna. Katedra Etyki zosta\u0142a utworzona w 1954 r. jako jedna z sze\u015bciu katedr Wydzia\u0142u Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej ATK.<\/p>\n\n\n\n Wydzia\u0142 Teologii Uniwersytetu Jagiello\u0144skiego <\/strong>zosta\u0142 erygowany w 1397 r. Jedn\u0105 z katedr istniej\u0105cych na tym wydziale by\u0142a Katedra Teologii Moralnej<\/strong>. Cz\u0119\u015b\u0107 bada\u0144 teologicznych, prowadzonych w ramach tej jednostki, by\u0142a g\u0142\u0119boko zwi\u0105zana z wieloma zagadnieniami filozoficznymi dotycz\u0105cymi problematyki etycznej: interpretacji natury ludzkiej, norm moralnych, sumienia, cn\u00f3t czy prawa naturalnego. Gdy chodzi o Wydzia\u0142 Teologiczny Uniwersytetu Warszawskiego, powsta\u0142 on w momencie utworzenia tej uczelni w 1816 r. W 1831 r. w\u0142adze carskie zamkn\u0119\u0142y Uniwersytet Warszawski, a wraz z nim tak\u017ce Wydzia\u0142 Teologiczny. Wydzia\u0142 zacz\u0105\u0142 ponownie funkcjonowa\u0107 w 1918 r., po wznowieniu trzy lata wcze\u015bniej dzia\u0142alno\u015bci Uniwersytetu. W 1920 r. z Wydzia\u0142u Teologicznego Uniwersytetu Warszawskiego zosta\u0142 utworzony Wydzia\u0142 Teologii Katolickiej oraz Wydzia\u0142 Teologii Ewangelickiej.<\/p>\n\n\n\n Na Wydziale Teologii Katolickiej Uniwersytetu Warszawskiego<\/strong> zagadnienia etyczne w wymiarze filozoficznym by\u0142y przedmiotem bada\u0144 naukowych prowadzonych g\u0142\u00f3wnie w Katedrze Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej oraz w Katedrze Teologii Moralnej Og\u00f3lnej i Etyki. W latach 1924\u20131954 kierownikiem Katedry Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej<\/strong> Uniwersytetu Warszawskiego by\u0142 ks. prof. dr hab. Piotr Chojnacki<\/strong> (1897\u20131969). Po likwidacji Wydzia\u0142u Teologii Katolickiej Uniwersytetu Warszawskiego i utworzeniu Akademii Teologii Katolickiej pe\u0142ni\u0142 funkcj\u0119 dziekana Wydzia\u0142u Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej w latach 1954\u20131955 oraz 1958\u20131964. W 1922 r. uzyska\u0142 on stopie\u0144 doktora filozofii na Uniwersytecie we Fryburgu Szwajcarskim na podstawie rozprawy po\u015bwi\u0119conej systemowi etycznemu Immanuela Kanta. Przedmiotem zainteresowa\u0144 naukowych ks. prof. Chojnackiego by\u0142a metodologia nauk humanistycznych, etyka, historia filozofii, psychologia. Opublikowa\u0142 m.in. nast\u0119puj\u0105ce ksi\u0105\u017cki<\/strong>: \u201eWolno\u015b\u0107 woli ze stanowiska psychologii empirycznej i filozofii\u201d (1931); \u201eCzy istnieje filozofia specyficznie chrze\u015bcija\u0144ska?\u201d (1934); \u201eStruktura psychiczna s\u0105du i jego wsp\u00f3\u0142czynniki uczuciowe\u201d (1934); \u201eBiologiczna i noetyczna koncepcja \u015bwiadomo\u015bci (1937); \u201eElementy filozofii chrze\u015bcija\u0144skiej\u201d (1938).<\/p>\n\n\n\n Gdy chodzi o Katedr\u0119 Teologii Moralnej Og\u00f3lnej i Etyki<\/strong> Uniwersytetu Warszawskiego, jej wieloletnim kierownikiem by\u0142 ks. prof. dr hab. Zygmunt Kozubski<\/strong> (1886\u20131952), kt\u00f3ry pe\u0142ni\u0142 tak\u017ce funkcj\u0119 dziekana Wydzia\u0142u Teologii Katolickiej tej uczelni w latach 1926\u20131927 i 1930\u20131931. Do najwa\u017cniejszych opracowa\u0144 naukowych tego autora, po\u015bwi\u0119conych problematyce etycznej, nale\u017cy zaliczy\u0107 nast\u0119puj\u0105ce monografie<\/strong>: \u201eWolno\u015b\u0107 woli wobec zagadnie\u0144 snu naturalnego, hipnozy i sugestii\u201d (1924); \u201eFryderyk Nietzsche i jego etyka\u201d (1924); \u201eGeneza poj\u0119\u0107 moralnych\u201d (1930); \u201ePodstawy etyki p\u0142ciowej\u201d (1939).<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Pierwszy etap rozwoju Katedry Etyki jest zwi\u0105zany z dzia\u0142alno\u015bci\u0105 ks. prof. dr. hab. Tadeusza \u015alipki (1918\u20132015), kt\u00f3ry by\u0142 pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie w latach 1965\u20131989. Wypracowa\u0142 on sp\u00f3jny system wsp\u00f3\u0142czesnej etyki chrze\u015bcija\u0144skiej, kt\u00f3ry zosta\u0142 zbudowany zasadniczo na fundamencie filozofii tomistycznej. Do najwa\u017cniejszych fakt\u00f3w moralnych, zwi\u0105zanych z ludzk\u0105 egzystencj\u0105, \u015alipko zalicza\u0142 d\u0105\u017cenie do […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":0,"parent":17952,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-17955","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17955","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=17955"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17955\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17957,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17955\/revisions\/17957"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17952"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=17955"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}