{"id":17962,"date":"2023-01-26T16:21:46","date_gmt":"2023-01-26T15:21:46","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wfch\/?page_id=17962"},"modified":"2023-01-26T16:22:26","modified_gmt":"2023-01-26T15:22:26","slug":"kierunki-badan","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/instytuty\/instytut-filozofii\/katedra-etyki\/kierunki-badan\/","title":{"rendered":"Kierunki bada\u0144"},"content":{"rendered":"\n

<\/a>\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Dla bada\u0144 naukowych prowadzonych<\/strong> w Katedrze Etyki wa\u017cnym punktem odniesienia jest dziedzictwo intelektualne ks. prof. dr. hab. Tadeusza \u015alipki. Wieloletni kierownik tej katedry zdefiniowa\u0142 etyk\u0119 jako \u201enauk\u0119 filozoficzn\u0105, kt\u00f3ra ustala moralne podstawy i regu\u0142y ludzkiego dzia\u0142ania przy pomocy wrodzonych cz\u0142owiekowi zdolno\u015bci poznawczych\u201d. Opracowany przez niego model wsp\u00f3\u0142czesnej etyki chrze\u015bcija\u0144skiej opiera si\u0119 na trzech podstawowych za\u0142o\u017ceniach. Po pierwsze<\/strong>, etyka stanowi integraln\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 ca\u0142ego systemu filozoficznego, od kt\u00f3rego przejmuje og\u00f3lne twierdzenia metafizyczne, epistemologiczne i antropologiczne. Po drugie<\/strong>, refleksja etyczna powinna uwzgl\u0119dnia\u0107 historyczne przemiany cywilizacyjne i kulturowe, a tak\u017ce korzysta\u0107 z pomocy takich nauk jak antropologia kulturowa, socjologia, etnografia czy filozofia prawa. Po trzecie<\/strong>, obok etyki og\u00f3lnej nale\u017cy rozwija\u0107 etyki szczeg\u00f3\u0142owe, kt\u00f3re powinny odpowiada\u0107 na wsp\u00f3\u0142czesne pytania aksjologiczne i rozwi\u0105zywa\u0107 obecne dylematy moralne.<\/p>\n\n\n\n

Etyka chrze\u015bcija\u0144ska<\/strong> stanowi integraln\u0105 cz\u0119\u015b\u0107<\/strong> szeroko rozumianej filozofii chrze\u015bcija\u0144skiej. Dlatego to wszystko, co dotyczy wielowiekowej tradycji filozofii chrze\u015bcija\u0144skiej, odnosi si\u0119 tak\u017ce do etyki wyrastaj\u0105cej z chrze\u015bcija\u0144skiej wizji \u015bwiata i cz\u0142owieka. Niemiecki filozof Hans Reichenbach (1891\u20131953) twierdzi\u0142, \u017ce filozofia chrze\u015bcija\u0144ska istnieje nie na poziomie metod, ale inspiracji intelektualnych. W konsekwencji filozofia chrze\u015bcija\u0144ska i etyka chrze\u015bcija\u0144ska \u2013 zachowuj\u0105c charakter refleksji racjonalnej oraz odwo\u0142uj\u0105c si\u0119 m.in. do inspiracji religijnych i teologicznych \u2013 powinny ukazywa\u0107 swoj\u0105 specyfik\u0119 nie tyle na poziomie uzasadniania, ile na p\u0142aszczy\u017anie odkrywania.<\/p>\n\n\n\n

Inspiracje chrze\u015bcija\u0144skie<\/strong> w etyce oznaczaj\u0105 <\/strong>przede wszystkim wykorzystanie w analizie fenomenu moralno\u015bci takich kategorii poznawczych jak chrze\u015bcija\u0144ska wizja sumienia, prawa naturalnego, wolno\u015bci, powinno\u015bci, cnoty czy godno\u015bci osoby ludzkiej. R\u00f3\u017cnego rodzaju interpretacja dziedzictwa my\u015bli chrze\u015bcija\u0144skiej wyst\u0119puje dzisiaj u wielu autor\u00f3w, reprezentuj\u0105cych tak\u017ce \u015bwieck\u0105 czy humanistyczn\u0105 wizj\u0119 cz\u0142owieka, \u015bwiata i kultury. W niekt\u00f3rych przypadkach nasycenie przeprowadzanych wywod\u00f3w kategoriami chrze\u015bcija\u0144skimi jest tak du\u017ce, \u017ce prowadzi do ukszta\u0142towania odr\u0119bnych modeli etyki chrze\u015bcija\u0144skiej.<\/p>\n\n\n\n

Badania filozoficzne prowadzone w Katedrze Etyki<\/strong> nawi\u0105zuj\u0105 nie tylko do tradycji intelektualnej ks. prof. dr. hab. Tadeusza \u015alipki. Na przyk\u0142ad ks. prof. dr. hab. Zbigniew Sare\u0142o bada\u0142 zagadnienia zwi\u0105zane z koncepcj\u0105 moralno\u015bci autonomicznej i filozofi\u0105 postmodernistyczn\u0105, natomiast ks. prof. dr hab. Ryszard Mo\u0144 zajmowa\u0142 si\u0119 m.in. my\u015bl\u0105 personalistyczn\u0105 wywodz\u0105c\u0105 si\u0119 z Lubelskiej Szko\u0142y Filozoficznej. Badania naukowe prowadzone w Katedrze Etyki dotycz\u0105 wielu staro\u017cytnych, \u015bredniowiecznych i nowo\u017cytnych koncepcji etycznych. Niezwykle wa\u017cnym elementem bada\u0144 naukowych, realizowanych przez pracownik\u00f3w tej katedry, jest adekwatna analiza wsp\u00f3\u0142czesnej my\u015bli etycznej i bioetycznej, obecnej w bardzo r\u00f3\u017cnych nurtach i pr\u0105dach filozoficznych. Dlatego w publikowanych przez nich ksi\u0105\u017ckach i artyku\u0142ach znajduj\u0105 si\u0119 m.in. interpretacje koncepcji wypracowanych przez takich my\u015blicieli jak Max Scheler, Paul Ricoeur, Karl Rahner, Emmanuel L\u00e9vinas, Alasdair MacIntyre, Karol Wojty\u0142a, J\u00fcrgen Habermas, Tadeusz Stycze\u0144, Gianni Vattimo, Robert Spaemann czy Vittorio Possenti.<\/p>\n\n\n\n

Do szczeg\u00f3\u0142owych kierunk\u00f3w bada\u0144<\/strong> prowadzonych w Katedrze Etyki nale\u017c\u0105 nast\u0119puj\u0105ce zagadnienia:<\/p>\n\n\n\n