Kierunki<\/div>\n
bada\u0144<\/div>\n

\n <\/div>\n <\/a>\n <\/div>\n \n \n <\/div>\n<\/div>\n\n<\/div>\n\n\n
Specjalizacja historii filozofii i jej katedry pe\u0142ni\u0142y swoje zadania w ramach Wydzia\u0142u Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej od chwili powstania Akademii Teologii Katolickiej od 1954 roku. Charakter specjalizacji, jej badaniom nadawali przez swoje zainteresowania profesorowie kieruj\u0105cy t\u0105 specjalizacj\u0105.<\/p>\n\n\n\n
Ks. prof. dr hab. Kazimierz K\u0142\u00f3sak kierowa\u0142 katedr\u0105 historii filozofii powszechnej w latach 1954-1956 (w 1957 r. zmieniono dotychczasow\u0105 nazw\u0119 na katedra historii filozofii) b\u0119d\u0105c zainteresowany g\u0142\u00f3wnie problematyk\u0105 filozofii przyrody. W jego badaniach mo\u017cna by wyakcentowa\u0107 tematyk\u0119 powi\u0105za\u0144 mi\u0119dzy kosmologi\u0105 i filozofi\u0105 bytu. Wskazuj\u0105 na ni\u0105 takie badania nad zagadnieniem roli pierwszej przyczyny i tomistycznego dowodu istnienia Boga z ruchu. Wywo\u0142a\u0142o to polemik\u0119 nie tylko pomi\u0119dzy filozofami zwi\u0105zanymi z KUL ale r\u00f3wnie\u017c z filozofami marksistowskimi (reagowanie np. na prawa dialektyki). Zasi\u0119g tych dyskusji obejmowa\u0142 tak\u017ce problem przedmiotu kosmologii i metafizyki. Ks. K. K\u0142\u00f3sak kosmologi\u0119 wi\u0105za\u0142 z naukami szczeg\u00f3\u0142owymi ale traktowa\u0142 j\u0105 jako nauk\u0119 o rzeczywisto\u015bci, co wywo\u0142ywa\u0142o zachwianie proporcji wzgl\u0119dem przedmiotu metafizyki. Ks. K. K\u0142\u00f3sak uwa\u017ca\u0142, \u017ce metafizyka powinna zajmowa\u0107 si\u0119 bytem w og\u00f3le i nie ujmowa\u0107 bytu konkretystycznie (jednostkowego bytu). Bowiem jednostkowym bytem zajmuje si\u0119 kosmologia. W tym uj\u0119ciu kosmologia stawa\u0142a si\u0119 zespo\u0142em tez metafizycznych wype\u0142nionych dodatkowo tre\u015bciami nauk przyrodniczych. Wi\u0105za\u0142o si\u0119 to z tez\u0105, \u017ce nauki przyrodnicze implikuj\u0105 tezy filozoficzne – metafizyka indukcyjna. Metafizyce o. M. A. Kr\u0105pca pozostawia\u0142 za przedmiot tylko badanie bytu w og\u00f3le.<\/p>\n\n\n\n
Z kolei w latach 1956-1963 prof. Wiktor W\u0105sik z trudem odtwarza\u0142 zasoby archiwalne dotycz\u0105ce historii filozofii polskiej zniszczone podczas II wojny \u015bwiatowej. Wyniki tych opracowa\u0144 ukaza\u0142 w 1959 r. w ksi\u0105\u017cce „Historia filozofii polskiej”. W latach 1963-1967 katedra historii filozofii nie by\u0142a obsadzona.<\/p>\n\n\n\n
W roku 1967 na kierownika katedry historii filozofii zosta\u0142 powo\u0142any prof. dr hab. Mieczys\u0142aw Gogacz. W roku 1983 katedr\u0119 historii filozofii przekszta\u0142cono w trzy osobne, funkcjonuj\u0105ce do dzisiaj katedry: historii filozofii staro\u017cytnej i \u015bredniowiecznej, historii filozofii nowo\u017cytnej i wsp\u00f3\u0142czesnej oraz historii filozofii polskiej. Kierownikiem katedry historii filozofii staro\u017cytnej i \u015bredniowiecznej do roku 1997 i p. o. kierownika pozosta\u0142ych katedr zosta\u0142 prof. M. Gogacz.<\/p>\n\n\n\n
W 1993 r. kierownikiem katedry historii filozofii nowo\u017cytnej i wsp\u00f3\u0142czesnej zosta\u0142 dr hab. Tadeusz Klimski prof. ATK, a w roku 1997 kierownikiem katedry historii filozofii polskiej zosta\u0142 dr hab. Stanis\u0142aw A. Por\u0119bski prof. ATK. W ramach specjalizacji historii filozofii realizowano nast\u0119puj\u0105ce zadania. Prezentowano pogl\u0105dy wszystkich filozof\u00f3w Europy, filozof\u00f3w indyjskich i arabskich skupiaj\u0105c si\u0119 na dziejach filozofii bytu, antropologii filozoficznej, teorii poznania, etyki, filozofii kultury. Aspektem wyr\u00f3\u017cniaj\u0105cym t\u0119 specjalizacj\u0119 by\u0142o odnoszenie wszystkich badanych uj\u0119\u0107 do klasycznie rozumianej prawdy. Dawa\u0142o to specyficzn\u0105 przewag\u0119 aspektom metafizycznym we wszystkich uj\u0119ciach. Badania te stawa\u0142y si\u0119 histori\u0105 metafizyki, co by\u0142o zgodne z przyj\u0119t\u0105 u nas metod\u0105 badawcz\u0105 E. Gilsona. Ten plan realizowa\u0142y zgodnie ze swoj\u0105 specyfik\u0105 poszczeg\u00f3lne katedry. Starano si\u0119 aby wszystkie analizy i opracowania by\u0142y zwi\u0105zane z badaniem oryginalnych tekst\u00f3w. W zwi\u0105zku z tym zabiegano o studium j\u0119zyk\u00f3w, zar\u00f3wno \u0142aci\u0144skiego, greckiego, arabskiego i sanskrytu. Rozwin\u0119\u0142o si\u0119 studium j\u0119zyka \u0142aci\u0144skiego i u\u0142atwi\u0142o zw\u0142aszcza rozw\u00f3j bada\u0144 nad filozofi\u0105 \u015bredniowieczn\u0105. Spowodowa\u0142o to, \u017ce od ATK oczekuje si\u0119 informacji w filozofii Arystotelesa i \u015bw. Tomasza z Akwinu, g\u0142\u00f3wnie ich filozofii bytu. Trosk\u0105 otoczono studium paleografii umo\u017cliwiaj\u0105ce kontakt z r\u0119kopisami niepublikowanych jeszcze tekst\u00f3w. Zwi\u0105zano to z wyk\u0142adem historii tekst\u00f3w filozoficznych. Wyniki pracy katedr publikuje si\u0119 w seriach filozoficznych „Opera Philosophorum Medii Aevi”, „Textus et Studia Historiam Theologiae in Polonia Excultae Spectantia” i innych. Absolwenci, a g\u0142\u00f3wnie pracownicy naukowi uczestnicz\u0105 w mi\u0119dzynarodowych kongresach filozoficznych w kraju i zagranic\u0105. Wyg\u0142aszaj\u0105 tam wyk\u0142ady naukowe, wchodz\u0105 do mi\u0119dzynarodowych towarzystw i zespo\u0142\u00f3w naukowych. Publikuj\u0105 te\u017c swoje wyst\u0105pienia i prace w polskich i zagranicznych wydawnictwach. Upowszechnia si\u0119 w ten spos\u00f3b informacja o osi\u0105gni\u0119ciach specjalizacji historii filozofii, a tym samym o \u017cyciu filozoficznym w Polsce. Nale\u017cy podkre\u015bli\u0107, \u017ce kontakty i publikacje powoduj\u0105 kontynuowanie si\u0119 kontakt\u00f3w osobistych i cz\u0119sto pog\u0142\u0119biaj\u0105 kierunki bada\u0144.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Specjalizacja historii filozofii i jej katedry pe\u0142ni\u0142y swoje zadania w ramach Wydzia\u0142u Filozofii Chrze\u015bcija\u0144skiej od chwili powstania Akademii Teologii Katolickiej od 1954 roku. Charakter specjalizacji, jej badaniom nadawali przez swoje zainteresowania profesorowie kieruj\u0105cy t\u0105 specjalizacj\u0105. Ks. prof. dr hab. Kazimierz K\u0142\u00f3sak kierowa\u0142 katedr\u0105 historii filozofii powszechnej w latach 1954-1956 (w 1957 r. zmieniono dotychczasow\u0105 nazw\u0119 […]<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":0,"parent":17875,"menu_order":5,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-18017","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/18017","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=18017"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/18017\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":18019,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/18017\/revisions\/18019"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17875"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=18017"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}