{"id":20006,"date":"2023-12-04T13:13:59","date_gmt":"2023-12-04T12:13:59","guid":{"rendered":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/?page_id=20006"},"modified":"2024-10-22T22:06:55","modified_gmt":"2024-10-22T20:06:55","slug":"kierunek-ochrona-srodowiska","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/centrum-ekologii-i-ekofilozofii\/kierunek-ochrona-srodowiska\/","title":{"rendered":"Kierunek OCHRONA \u015aRODOWISKA"},"content":{"rendered":"\n
\"Banner<\/figure>\n\n\n\n

Charakterystyka kierunku studi\u00f3w Ochrona \u015arodowiska<\/h2>\n\n\n\n

Studia I stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie podstawowej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz rozszerzonej wiedzy zakresu wybranych zagadnie\u0144 dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w I stopnia rozumie i umie analizowa\u0107 procesy dokonuj\u0105ce si\u0119 w przyrodzie oraz wp\u0142yw cz\u0142owieka na \u015brodowisko. Zna podstawowe procesy i problemy istotne dla ochrony \u015brodowiska oraz jest przygotowany do tego, aby kierowa\u0107 si\u0119 w swoich dzia\u0142aniach zasadami zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju. Wyj\u0105tkowo\u015b\u0107 programu studi\u00f3w polega przede wszystkim na ich przyrodniczo-humanistycznym charakterze, kt\u00f3ry jest wyrazem przekonania, \u017ce ochrona \u015brodowiska powinna uwzgl\u0119dnia\u0107 nie tylko elementy przyrodniczo-techniczne, ale tak\u017ce humanistyczne, w szczeg\u00f3lno\u015bci etyczne i filozoficzno-przyrodnicze. W zwi\u0105zku z tym studenci kierunku maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 ca\u0142o\u015bciowego podej\u015bcia do zagadnie\u0144 zwi\u0105zanych z ochron\u0105 \u015brodowiska, w kt\u00f3rej czynnik ludzki wydaje si\u0119 by\u0107 kluczowy i trudny do przecenienia.<\/p>\n\n\n\n

Koncepcja kszta\u0142cenia na kierunku Ochrona \u015arodowiska<\/h2>\n\n\n\n

Studia I stopnia obejmuj\u0105 zasadnicze tre\u015bci z zakresu ochrony \u015brodowiska z uwzgl\u0119dnieniem jej aspektu przyrodniczego i aspektu humanistycznego. Realizowany program kszta\u0142cenia znajduje swoje odniesienie do Misji i Strategii Rozwoju UKSW, bowiem za jeden z priorytetowych kierunk\u00f3w i p\u0142aszczyzny bada\u0144 naukowych, kszta\u0142cenia kadr naukowych oraz student\u00f3w uznano: \u201eCz\u0142owiek i jego \u015brodowisko: \u015brodowisko naturalne i jego wp\u0142yw na \u017cycie cz\u0142owieka oraz wp\u0142yw dzia\u0142alno\u015bci ludzkiej na \u015brodowisko, zmiany klimatyczne, zagro\u017cenia \u015brodowiskowe dla \u017cycia i zdrowia cz\u0142owieka\u201d.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Studia licencjackie Ochrona \u015arodowiska \u2013 I stopie\u0144 \u2013 I, II, III rok studi\u00f3w<\/h2>\n\n\n\n

Specjalizacje na studiach licencjackich Ochrona \u015arodowiska<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Z uwagi na fakt, \u017ce kandydaci rozpoczynaj\u0105cy studia pochodz\u0105 ze szk\u00f3\u0142 i klas o r\u00f3\u017cnych profilach. I rok studi\u00f3w zosta\u0142 tak zbudowany, aby wyk\u0142ady\/\u0107wiczenia obejmowa\u0142y zar\u00f3wno obszar humanistyczny jak i przyrodniczy. Studenci I roku uczestnicz\u0105 we wszystkich zaj\u0119ciach obowi\u0105zkowo.
Na zako\u0144czenie roku I (czyli po II semestrze) studenci wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji. Studenci wybieraj\u0105 specjalizacj\u0119 po drugim semestrze.
I rok licencjacki (blok wsp\u00f3lnych przedmiot\u00f3w):<\/strong>
Podstawy chemii, Fizyka, Biologia, Ekologia, Biogeografia, Powstanie i organizacja \u017cycia na Ziemi, Cz\u0142owiek i jego \u015brodowisko, Ochrona przyrody, Etyka \u015brodowiskowa, Filozofia przyrody, Informatyka, Elementy logiki, Idea i praktyka zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju<\/p>\n\n\n\n

II i III rok studi\u00f3w specjalizacje Ochrona \u015arodowiska<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Zarz\u0105dzanie \u015brodowiskiem i edukacja \u015brodowiskowa<\/h2>\n\n\n\n

Studenci II roku wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji. W ramach wybranej specjalizacji przygotowywane s\u0105 prace licencjackie, przedstawiane do recenzji na roku III.
Studenci kierunku ochrona \u015brodowiska, opr\u00f3cz wspomnianego podzia\u0142u na specjalizacje, uczestnicz\u0105 w kilku wsp\u00f3lnych przedmiotach, takich jak: ekofilozofia, spo\u0142eczna odpowiedzialno\u015b\u0107 biznesu, etologia czy kulturowa antropologia \u015brodowiskowa.
Wsp\u00f3lne przedmioty reprezentuj\u0105 zar\u00f3wno obszar nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych. Liczba przedmiot\u00f3w jest zr\u00f3\u017cnicowana dla roku II i III.
Omawiana specjalizacja rozwija dwa obszary tematyczne z ochrony \u015brodowiska, a mianowicie: zarz\u0105dzanie \u015brodowiskiem oraz edukacja \u015brodowiskowa.
W ramach przedmiot\u00f3w obejmuj\u0105cych obszar problemowy \u2018zarz\u0105dzania \u015brodowiskiem\u2019 podejmowane b\u0119d\u0105 takie zagadnienia jak: systemy zarz\u0105dzania \u015brodowiskiem (norma ISO 14001:2015, EMAS), zarz\u0105dzanie ryzykiem \u015brodowiskowym, ekonomia \u015brodowiskowa, prawo ochrony \u015brodowiska w r\u00f3\u017cnych aspektach (np. prawo wodne, prawo klimatyczne).
Obszar „edukacji \u015brodowiskowej” obejmuje takie grupy przedmiot\u00f3w, jak: podstawy nauczania przyrody i edukacji \u015brodowiskowej, edukacji dla zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju czy \u017ar\u00f3de\u0142 kryzysu ekologicznego.
Absolwenci specjalizacji zostan\u0105 przygotowani od pracy zar\u00f3wno w szeroko poj\u0119tej administracji \u015brodowiskowej, w charakterze specjalist\u00f3w ds. ochrony \u015brodowiska w przedsi\u0119biorstwach, jak r\u00f3wnie\u017c w obszarze edukacji \u015brodowiskowej.
Blok przedmiot\u00f3w proponowany dla specjalizacji Zarz\u0105dzanie \u015arodowiskiem i Edukacja \u015arodowiskowa:<\/strong>
Wprowadzenie do zarz\u0105dzania \u015brodowiskiem, Ochrona \u015brodowiska w strategii systemowej, Prawo ochrony \u015brodowiska, Mi\u0119dzynarodowe prawo ochrony \u015brodowiska, Instrumenty prawne w ochronie \u015brodowiska, Procedura administracyjna w ochronie \u015brodowiska, Prawne aspekty komponent\u00f3w \u015brodowiskowych, Bezpiecze\u0144stwo chemiczne, Podstawy nauczania przyrody i edukacji ekologicznej, Podstawy i za\u0142o\u017cenia polityczno-prawne zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju, Projekty ochrony \u015brodowiska naturalnego w Polsce, Zarz\u0105dzanie obszarami cennymi przyrodniczo, Ekologia spo\u0142eczna \u2013 konflikty i mediacje, Edukacja \u015brodowiskowa,<\/p>\n\n\n\n

Monitoring \u015brodowiskowy i technologie \u015brodowiskowe<\/h2>\n\n\n\n

Studenci II roku wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji. W ramach wybranej specjalizacji przygotowywane s\u0105 prace licencjackie, przedstawiane do recenzji na roku III.
Studenci kierunku ochrona \u015brodowiska, opr\u00f3cz podzia\u0142u na specjalizacje, uczestnicz\u0105 w kilku wsp\u00f3lnych przedmiotach, takich jak: ekofilozofia, spo\u0142eczna odpowiedzialno\u015b\u0107 biznesu, etologia czy kulturowa antropologia \u015brodowiskowa.
Wsp\u00f3lne przedmioty reprezentuj\u0105 zar\u00f3wno obszar nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych. Liczba przedmiot\u00f3w jest zr\u00f3\u017cnicowana dla roku II i III.
W specjalizacji akcent dydaktyczny i badawczy zosta\u0142 po\u0142o\u017cony na empiryczny charakter ochrony \u015brodowiska. Studenci w ramach specjalizacji poznaj\u0105 sposoby monitorowania stanu \u015brodowiska naturalnego. Ponadto zostanie przedstawiona wybrana problematyka z obszaru technologii \u015brodowiskowych. Znaczna cz\u0119\u015b\u0107 zaj\u0119\u0107 przewidziana jest w formie \u0107wiczeniowej w laboratoriach CLNP (www.ceie.edu.pl), b\u0105d\u017a w formie zaj\u0119\u0107 terenowych.
W obszarze \u2018monitoringu \u015brodowiskowego\u2019 akcent tematyczny po\u0142o\u017cony zosta\u0142 mi\u0119dzy innymi na: hydrologi\u0119, gospodark\u0119 wodn\u0105, biochemi\u0119, ekotoksykologi\u0119, mikrobiologi\u0119 \u015brodowiskow\u0105, zoologi\u0119, bioremediencj\u0119, czy szeroko poj\u0119t\u0105 antropologi\u0119.
Zagadnienia zwi\u0105zane z \u2018technologiami \u015brodowiskowymi\u2019 obejmuj\u0105 zaj\u0119cia z: podstaw in\u017cynierii procesowej, instrument\u00f3w technologicznych w ochronie \u015brodowiska, odnawialnych \u017ar\u00f3de\u0142 energii, czy podstaw biogospodarki.
Absolwenci tej specjalizacji zostan\u0105 przygotowani do pracy w laboratoriach \u015brodowiskowych oraz jednostkach badawczych monitoruj\u0105cych stan \u015brodowiska.
Blok przedmiot\u00f3w proponowany dla specjalizacji Monitoring \u015arodowiskowy i Technologie \u015arodowiskowe:<\/strong>
Biochemia, Chemia \u015brodowiska, Podstawy nauk o ziemi w procesie regionalizacji i waloryzacji \u015brodowiska przyrodniczego, Podstawy meteorologii i klimatologii, Mikrobiologia \u015brodowiskowa, Rozw\u00f3j prawid\u0142owy cz\u0142owieka, Statystyka w naukach o \u015brodowisku, Bioindykacja jako narz\u0119dzie oceny stanu \u015brodowiska, Ekotoksykologia, Morfologiczna ocena rozwoju cz\u0142owieka, Szkieletowa ocena oddzia\u0142ywania \u015brodowiska, Hydrologia i gospodarowanie wod\u0105, Instrumenty technologiczne w ochronie \u015brodowiska, Odnawialne \u017ar\u00f3d\u0142a energii, Wp\u0142yw transportu na \u015brodowisko, Podstawy in\u017cynierii procesowej, Wprowadzenie do prawa ochrony \u015brodowiska.<\/p>\n\n\n\n

Studia magisterskie \u2013 \u2013 II stopie\u0144 \u2013 IV i V rok studi\u00f3w Ochrona \u015arodowiska<\/h2>\n\n\n\n

W toku studi\u00f3w II stopnia studenci dokonuj\u0105 wyboru jednego z profili tematycznych, dzi\u0119ki kt\u00f3remu pog\u0142\u0119bi\u0105 swoj\u0105 wiedz\u0119 w wybranej dziedzinie. Proponowane profile to:
Polityka zgodno\u015bci w zarz\u0105dzaniu \u015brodowiskiem \u2013 profil o charakterze \u201ehumanistycznym\u201d. W jego ramach studenci maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 pog\u0142\u0119bienia wiedzy z r\u00f3\u017cnych obszar\u00f3w prawa ochrony \u015brodowiska, system\u00f3w zarz\u0105dzania \u015brodowiskiem i planowania przestrzennego.
Monitoring \u015brodowiskowy \u2013 profil o charakterze \u201eprzyrodniczym\u201d. W jego ramach studenci poszerzaj\u0105 wiedz\u0119 z zakresu oceny stanu \u015brodowiska naturalnego.
Zaj\u0119cia na obu profilach prowadzone s\u0105 w ma\u0142ych grupach \u0107wiczeniowych i cz\u0119sto maj\u0105 charakter zaj\u0119\u0107 terenowych. Zaj\u0119cia dla profilu Monitoring \u015brodowiskowy prowadzone s\u0105 w nowoczesnym centrum laboratoryjnym.<\/p>\n\n\n\n

Specjalizacje na studiach magisterskich<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Polityka zgodno\u015bci w zarz\u0105dzaniu \u015brodowiskiem<\/h2>\n\n\n\n

Celem specjalizacji jest podniesienie kwalifikacji w zakresie administrowania i zarz\u0105dzania \u015brodowiskiem.
Dlatego studenci maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 uczestniczenia w takich zaj\u0119ciach, jak: instrumenty prawne w ochronie \u015brodowiska, czy planowanie i zarz\u0105dzanie przestrzenne.
W specjalizacji przewidziany jest udzia\u0142 w zaj\u0119ciach warsztatowych oraz ma\u0142ych grupach \u0107wiczeniowych.
Blok przedmiot\u00f3w proponowany dla specjalizacji Polityka Zgodno\u015bci w Zarz\u0105dzaniu \u015arodowiskiem:<\/strong>
Prawo ochrony przyrody. Teoria i praktyka, Odnawialne \u017ar\u00f3d\u0142a energii, Planowanie i zarz\u0105dzanie przestrzenne, Systemy zarz\u0105dzania \u015brodowiskowego, Obowi\u0105zki przedsi\u0119biorcy w zakresie ochrony \u015brodowiska, Prawne i gospodarcze aspekty gospodarki odpadami, R\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 fauny Polski, Audyt etyczny, Prawo administracyjne i organy ochrony \u015brodowiska
Z uwagi na fakt, \u017ce kandydaci rozpoczynaj\u0105cy studia na poziomie magisterskim mog\u0105 posiada\u0107 kwalifikacje stopnia zawodowego (licencjata) otrzymane na r\u00f3\u017cnych wydzia\u0142ach, dlatego pierwszy semestr studi\u00f3w zosta\u0142 tak zbudowany, aby wyk\u0142ady\/\u0107wiczenia obejmowa\u0142y zar\u00f3wno obszar humanistyczny jak i przyrodniczy.
Studenci b\u0119d\u0105 uczestniczy\u0107 w takich zaj\u0119ciach z obszaru nauk humanistycznych, jak: etyczne problemy ochrony \u015brodowiska, czy filozoficzno-etyczne podstawy zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju. Natomiast w\u015br\u00f3d zaj\u0119\u0107 przyrodniczych znajd\u0105 si\u0119: fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, biologia ewolucyjna czy metodyka oceny oddzia\u0142ywania cz\u0142owieka na \u015brodowisko przyrodnicze. Studenci I roku uczestnicz\u0105 we wszystkich zaj\u0119ciach obowi\u0105zkowo. Na zako\u0144czenie I semestru studenci wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji.
Blok wsp\u00f3lnych przedmiot\u00f3w:<\/strong>
Biologia ewolucyjna, Fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, Biologia populacji ludzkich, Biologia i ochrony gleby, Czynniki ryzyka chor\u00f3b cywilizacyjnych, Fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, Metody wyceny i parametryzacji \u015brodowiska przyrodniczego, Dylematy ochrony \u015brodowiska, Zagro\u017cona fauna w Polsce i na \u015bwiecie, Czynne dzia\u0142ania w ochronie gatunk\u00f3w i siedlisk \u2013 teoria i praktyka, Podstawy toksykologii, Modelowanie matematyczne w naukach o \u015brodowisku, Elementy bioetyki, Etyczne problemy w ochronie \u015brodowiska.
Studenci po I semestrze wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji. W ramach wybranej specjalizacji przygotowywane s\u0105 prace magisterskie, przedstawiane do recenzji na roku II.
Studenci kierunku ochrony \u015brodowiska opr\u00f3cz wspomnianego podzia\u0142u na specjalizacj\u0119 uczestnicz\u0105 w kilku przedmiotach wsp\u00f3lnych dla obu specjalizacji. Wsp\u00f3lne przedmioty nale\u017c\u0105 zar\u00f3wno do obszaru nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych.
W\u015br\u00f3d wspomnianych przedmiot\u00f3w znajd\u0105 si\u0119 takie jak: czynniki ryzyka chor\u00f3b cywilizacyjnych, metody obrazowania bada\u0144 naukowych czy modelowanie matematyczne w naukach o \u015brodowisku.<\/p>\n\n\n\n

Monitoring \u015brodowiskowy<\/h2>\n\n\n\n

Specjalizacja jest adresowana do student\u00f3w chc\u0105cych rozwin\u0105\u0107 umiej\u0119tno\u015bci w zakresie sposob\u00f3w monitorowania stanu \u015brodowiska. Proponowane zaj\u0119cia dotycz\u0105 molekularnych metod stosowanych w ekologii i ochronie \u015brodowiska, fizykochemicznych i biochemicznych metod oceny gleby i wody, przyczyn powstawania chor\u00f3b cywilizacyjnych itp. Zaj\u0119cia w wi\u0119kszo\u015bci zaplanowano w nowocze\u015bnie wyposa\u017conych laboratoriach Instytutu (www.ceie.edu.pl).
Blok przedmiot\u00f3w proponowany dla specjalizacji Monitoring \u015arodowiskowy:<\/strong>
Bio-monitoring, Antropopresja i bior\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107, Metody oceny kondycji biologicznej cz\u0142owieka, Metody molekularne w ekologii i ochronie przyrody, Fizykochemiczne i biochemiczne metody oceny jako\u015bci gleby, Technologie i techniki w ochronie \u015brodowiska, Z uwagi na fakt, \u017ce kandydaci rozpoczynaj\u0105cy studia na poziomie magisterskim mog\u0105 posiada\u0107 kwalifikacje stopnia zawodowego (licencjata) otrzymane na r\u00f3\u017cnych wydzia\u0142ach, dlatego pierwszy semestr studi\u00f3w zosta\u0142 tak zbudowany, aby wyk\u0142ady\/\u0107wiczenia obejmowa\u0142y zar\u00f3wno obszar humanistyczny jak i przyrodniczy.
Studenci b\u0119d\u0105 uczestniczy\u0107 w takich zaj\u0119ciach z obszaru nauk humanistycznych, jak: etyczne problemy ochrony \u015brodowiska, czy filozoficzno-etyczne podstawy zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju.
Natomiast w\u015br\u00f3d zaj\u0119\u0107 przyrodniczych znajd\u0105 si\u0119: fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, biologia ewolucyjna czy metodyka oceny oddzia\u0142ywania cz\u0142owieka na \u015brodowisko przyrodnicze. Studenci I roku uczestnicz\u0105 we wszystkich zaj\u0119ciach obowi\u0105zkowo. Na zako\u0144czenie I semestru studenci wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji.
Blok wsp\u00f3lnych przedmiot\u00f3w:<\/strong>
Biologia ewolucyjna, Fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, Biologia i ochrony gleby, Biologia populacji ludzkich, Czynniki ryzyka chor\u00f3b cywilizacyjnych, Fizjologia ro\u015blin i zwierz\u0105t, Metody wyceny i parametryzacji \u015brodowiska przyrodniczego Dylematy ochrony \u015brodowiska, Zagro\u017cona fauna w Polsce i na \u015bwiecie, Czynne dzia\u0142ania w ochronie gatunk\u00f3w i siedlisk \u2013 teoria i praktyka, Podstawy toksykologii, Modelowanie matematyczne w naukach o \u015brodowisku, Elementy bioetyki, Etyczne problemy w ochronie \u015brodowiska.
Studenci po I semestrze wybieraj\u0105 jedn\u0105 z dw\u00f3ch specjalizacji. W ramach wybranej specjalizacji przygotowywane s\u0105 prace magisterskie, przedstawiane do recenzji na roku II.
Studenci kierunku ochrony \u015brodowiska opr\u00f3cz wspomnianego podzia\u0142u na specjalizacj\u0119 uczestnicz\u0105 w kilku przedmiotach wsp\u00f3lnych dla obu specjalizacji. Wsp\u00f3lne przedmioty nale\u017c\u0105 zar\u00f3wno do obszaru nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych.
W\u015br\u00f3d wspomnianych przedmiot\u00f3w znajd\u0105 si\u0119 takie jak: czynniki ryzyka chor\u00f3b cywilizacyjnych, metody obrazowania bada\u0144 naukowych czy modelowanie matematyczne w naukach o \u015brodowisku.<\/p>\n\n\n\n

Sustainability Studies<\/h2>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Wyb\u00f3r specjalno\u015bci na kierunku Ochrona \u015arodowiska<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Terminy z\u0142o\u017cenia deklaracji do Dziekanatu:<\/p>\n\n\n\n

I stopie\u0144 do 15 wrze\u015bnia roku po zako\u0144czeniu I roku I stopnia (<\/a>formularz<\/a>)<\/a><\/p>\n\n\n\n

II stopie\u0144 do ko\u0144ca lutego po zako\u0144czeniu I semestru I roku II stopnia (<\/a>formularz<\/a>)<\/a><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Charakterystyka kierunku studi\u00f3w Ochrona \u015arodowiska Studia I stopnia umo\u017cliwiaj\u0105 nabycie podstawowej wiedzy przyrodniczej i humanistycznej z zakresu ochrony \u015brodowiska oraz rozszerzonej wiedzy zakresu wybranych zagadnie\u0144 dotycz\u0105cych r\u00f3\u017cnych aspekt\u00f3w ochrony \u015brodowiska. Absolwent studi\u00f3w I stopnia rozumie i umie analizowa\u0107 procesy dokonuj\u0105ce si\u0119 w przyrodzie oraz wp\u0142yw cz\u0142owieka na \u015brodowisko. Zna podstawowe procesy i problemy istotne dla […]<\/p>\n","protected":false},"author":177,"featured_media":0,"parent":17899,"menu_order":2,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"page-templates\/template-sub-page.php","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"class_list":["post-20006","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/20006","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/177"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=20006"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/20006\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":22722,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/20006\/revisions\/22722"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/17899"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wfch.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=20006"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}